Maandgrens gepasseerd! - Reisverslag uit Västerås, Zweden van Jacqueline Wijsman - WaarBenJij.nu Maandgrens gepasseerd! - Reisverslag uit Västerås, Zweden van Jacqueline Wijsman - WaarBenJij.nu

Maandgrens gepasseerd!

Door: Jacqueline

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

05 Oktober 2008 | Zweden, Västerås

Hallo allemaal en welkom bij een nieuwe update van mijn leven in Västerås! De tijd gaat erg snel, ik ben hier nu al meer dan een maand!

De afgelopen week heb ik weer hard gewerkt aan mijn stage. Het programma waarmee de data van de sensoren gepresenteerd moet worden heeft er wat nieuwe functies bij gekregen. Bijna alle functies die ik er in wilde hebben, heb ik nu geprogrammeerd. Maandagochtend heb ik weer een afspraak met Maria. Dan kan ik haar laten zien wat ik heb gedaan en kunnen we overleggen over het vervolg.

Donderdagavond ben ik voor de tweede keer naar het koor Stämning geweest. Ze zingen momenteel vooral kerstliedjes, want met Kerstmis gaan ze een concert geven. Het zingen was leuk, maar het is toch jammer dat ik de mensen niet zo goed kan leren kennen. Ze komen, gaan zingen en vertrekken na het zingen weer naar huis. Zij kennen elkaar intussen wel, want ze zingen al lang samen, maar nieuwe mensen worden zo niet echt makkelijk opgenomen. Voor het zingen is het in ieder geval prima en dan moet ik mijn contacten maar ergens anders vandaan halen.

Deze week heb ik ook wat nieuwe mensen leren kennen die hier aan de universiteit aan het afstuderen of promoveren zijn. Zij komen bijna allemaal niet uit Zweden en zijn dus wat beter lunchgezelschap dan de Zweedse werknemers die ik niet begrijp of de Duitsers die in de zelfde ruimte werken als ik en vaak Duits praten. ;-)

Vrijdagavond ben ik met hen uitgeweest en ik snap nu ook het systeem van uitgaan in Zweden. Omdat het drinken zo duur is, ga je eerst met z’n allen naar iemand thuis. Daar ga je dan gezellig kletsen, muziek luisteren en natuurlijk indrinken. Vervolgens ga je om een uurtje of 11 naar een club om te dansen, maar hoef je daar geen drank meer te kopen. Bij de bars zijn plekken waar je gratis water kunt halen en dat is voldoende. Maar je moet dan wel weer 8 euro entree en 2 euro voor de garderobe betalen, want ze hebben dat bij de discotheken zelf ook wel door natuurlijk. Deze keer zijn we naar de Blue Moon Bar geweest. Hier waren minder studenten dan Pluto waar ik twee weken geleden was, en andere muziek. Maar het was gezellig en ook grappig om te bedenken dat je met z’n vijven met zes verschillende nationaliteiten (eentje was half-half ;-)) staat te dansen. Echt leuk dat het zo makkelijk gaat om contact te maken en dat ze je ook zo snel meevragen.

Verder is het weekend erg rustig. Gisteren heb ik niet echt veel gedaan. Vandaag ben ik met de trein naar Eskilstuna gegaan, omdat dit gratis kan met mijn pasje van de universiteit. Helaas regent het al de hele dag, dus er was eigenlijk niet zo veel aan. Ik heb ongeveer twee uurtjes rondgelopen, wat winkels bezocht, het stadhuis gezien en een kerk en toen heb ik de trein weer terug naar Västerås genomen. Onderweg van het station naar huis heb ik maar een bus slagroom gekocht en thuis lekker warme chocolademelk met slagroom gedronken. :-)

Oh, ik moest nog wat vertellen over het weer. Nou, vandaag regent het dus en het heeft de afgelopen week vrij veel geregend. Daarvoor een hele tijd niet, dus dat was erg fijn. De eerste weken dat ik hier was, was het nog vrij warm en kon je lekker met je zomerjas naar buiten. We hebben zelfs nog zonder jas buiten in de zon gezeten tussen de middag. Nu is het toch wel koud geworden en heb ik al een week m’n winterjas aan. Verder is het al helemaal herfst en zijn de bomen al veel van hun blaadjes kwijt. Wat trouwens erg onhandig is als het regent is dat de regenpijpen hun water gewoon op de stoep lozen en je dan dus niet meer over de stoep kan lopen zonder natte voeten te krijgen.

Tot slot wil ik jullie bedanken voor alle leuke en soms lange reacties die ik krijg op mijn berichten. Ik vind het erg leuk om ze te lezen, dus blijf lekker reageren! :-) Hej då!

  • 05 Oktober 2008 - 15:50

    Ellen:

    Hoi Jacq,
    Leuk om weer wat van je te lezen. Wat het weer betreft; kunnen we elkaar vandaag in ieder geval een hand geven. Het regent hier ook al de hele dag.Ook al de winterjas weer aan en we gaan straks heerlijk erwtensoep eten, dus dit zegt al genoeg.
    Wat gaat de tijd snel hè, je bent er alweer ruim een maand.
    Blijf genieten van alles en tot horens! Groetjes, ook van John, Koen en Stijn. "Hej då!"Ellen

    Ellen

  • 05 Oktober 2008 - 16:20

    Jonneke:

    Hee Jacq!

    Ik ontdekte laatst je site en heb al je berichten gelezen, heel leuk! :) Het klinkt alsof je het echt naar je zin hebt daar! Heel veel plezier en succes nog en ik ga zeker de rest van je tijd daar volgen:)

    Liefs Jon

  • 11 Oktober 2008 - 14:12

    Opa En Oma:

    Hallo Jacq, Niets veranderlijker dan het weer! Wij hebben zojuist de boterham in de zon in de tuin gegeten. De afgelopen week naar Zoutelande in Zeeland geweest en mooi weer gehad, geen drup.
    De erwtensoep zal Ellen toch wel gesmaakt hebben denk ik. Fijn dat het zo goed gaat en je makkelijk contacten kan maken. dat had je thuis misschien niet gedacht.
    Vooral fijn dat je opdracht goed gaat. Nog een paar dagen en ze zijn er allemaal! geniet ervan, dag hoor tot schrijfs, oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jacqueline

Ik ga voor 3 maanden op stage naar het Zweedse Västerås. Daar zal ik gaan bijdragen aan het ontwikkelen van een bewegingssensor voor revalidatiedoeleinden. Verder ga ik natuurlijk genieten van allerlei leuke en mooie andere dingen die Zweden te bieden heeft.

Actief sinds 22 Aug. 2008
Verslag gelezen: 113
Totaal aantal bezoekers 8925

Voorgaande reizen:

02 Januari 2010 - 30 Januari 2010

Zuidelijk Afrika

02 September 2008 - 30 November 2008

Stage

Landen bezocht: