Sneeuw, Sint, Sporten en Skål! - Reisverslag uit Västerås, Zweden van Jacqueline Wijsman - WaarBenJij.nu Sneeuw, Sint, Sporten en Skål! - Reisverslag uit Västerås, Zweden van Jacqueline Wijsman - WaarBenJij.nu

Sneeuw, Sint, Sporten en Skål!

Door: Jacqueline

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

23 November 2008 | Zweden, Västerås

Eindigde ik vorige week met de opmerking dat ik Zweden graag nog een keer in het wit zou willen zien, deze week heb ik m’n zin gekregen. Maar ja, bij jullie sneeuwt het ook, dus erg bijzonder is het nu niet meer. ;-) Toch op http://www.flickr.com/photos/jacqueline_w wat sneeuwfoto’s die ik gisteren gemaakt heb.

Terwijl ik nog wat Engelse dropjes eet, denk ik eens terug aan wat ik de afgelopen week gedaan heb.

Maandagavond heb ik er een Nederlands avondje van gemaakt. Ik heb de intocht van Sinterklaas opgezocht op uitzendinggemist.nl en terwijl ik daarnaar keek heb ik kruidnootjes gebakken. Op de universiteit heb ik ze uitgedeeld tijdens de koffiepauze en na de nodige vragen over welke drugs erin zaten, wilden ze zich er toch wel aan wagen. Ze vielen aardig goed in de smaak geloof ik. Het is wel moeilijk om uit te leggen wie Sinterklaas nu eigenlijk is. Omdat het klinkt als Santa Claus, denkt iedereen dat het gewoon de Kerstman is, die in Nederland een paar dagen eerder komt. Als ik vertel dat ‘ie uit Spanje komt, kijken ze wel even raar. Maar ja, zolang ze kruidnootjes krijgen, vinden ze alles prima. ;-)

Afgelopen donderdag hadden we op de universiteit een bijeenkomst van de vakgroep, met taart als lokkertje. :-) Het doel van de bijeenkomst was dat iedereen even kon vertellen waar hij of zij mee bezig was, zodat men een beetje op de hoogte was van wat er liep. Ik had zelf aangeboden een korte presentatie te houden, om te presenteren wat de resultaten van mijn stage waren. Voor de zes mensen die gekomen waren, heb ik dus even kort uitgelegd wat ik gedaan heb. De uiteindelijke presentatie ging beter dan de oefensessies die ik die ochtend had gedaan en het leek alsof de toeschouwers mijn werk ook wel ok vonden, dus ik was tevreden. Hierna nog even met Maria mijn conceptverslag doorgenomen, en ze had maar weinig opmerkingen, dus dat kan ik nu snel afronden.

Deze week ook sportief bezig geweest. Woensdag ben ik weer met Nina gaan zwemmen en deze keer heb ik er minder spierpijn aan over gehouden dan vorige keer, dus ik ga vooruit. Dat kan ik echter niet zeggen van het tennissen, waar we ons gisteren aan hebben gewaagd. Daaraan hebben we allebei behoorlijk spierpijn overgehouden. Als ik weer terug ben in Nederland moet ik echt weer gaan sporten! Hier kwam ik er te laat achter dat er ook aerobic en body pump-achtige dingen waren, dus heb niet gesport op het zwemmen na. Het tennissen was in ieder geval leuk; we kunnen het allebei niet, dus het kwam neer op voor de lol heen en weer slaan en proberen de bal over het net, maar binnen de baan te slaan.

Gisteren was het tijd voor ons feestje! Dus gistermiddag eerst boodschappen gedaan. Omdat Nina geen alcohol drinkt, had ze bedacht dat we iedereen wel een alcoholvrije cocktail als welkomstdrankje konden geven. Daarvoor moesten dus wat ingrediënten gekocht worden. Verder konden chips en toastjes natuurlijk ook niet ontbreken. De avond begon wat stressvol, omdat wij nog bezig waren met het maken van de drankjes toen de eerste gasten al binnenkwamen. Maar de drankjes waren een succes en na deze eerste stress werd het een gezellig feestje! Er ontstonden duidelijk twee groepen: de Zweeds sprekende groep van Nina en de Engels sprekende groep van mij. Dat is natuurlijk wel logisch, maar tegen het eind, toen er niet zoveel gasten meer waren, mengde het toch een beetje. Er zijn foto’s gemaakt door de zus van Nina, maar ik heb ze nog niet, dus die komen later. Ome Peet, het feestje eindigde dit keer niet in de BMB. Het werd nog wel even geopperd door iemand, maar er was weinig animo. Hopelijk is er volgende week genoeg animo voor mijn laatste keer BMB. :-)

Tot snel! xx Jacq.

  • 23 November 2008 - 21:17

    Rob:

    Heey zus!

    Oeps, vorige blog lezen was er vorige keer een beetje bij in geschoten (alhoewel ma me al een beetje bijgepraat had). Dus ik heb er nu 2 in 1 gedaan. :)

    Jij vermaakt je nog steeds wel zo te zien daar! Niet teveel feesten, maar netjes studeren he? Zoals jouw broer altijd netjes doet!
    Mooi dat het afscheidsfeestje geslaagd was. Verder lees ik dat de opdracht zelf ook in de afrondende fase zit en dat dat allemaal goed ging komen. Dat is natuurlijk ook wel lekker!

    Nou goed, maak er nog een paar mooie dagen van en tot snel!

    Groeten Rob

    P.S. Voor sneeuw had je inderdaad net zo goed in NL kunnen blijven. ;)

  • 24 November 2008 - 06:25

    Soubhik:

    Hey Jacq,

    De BMB is volgens mij echt helemaal jouw ding geworden he ;)
    Mooi dat je opdracht zo goed gaat en dat het feestje geslaagd was!

    Heel veel succes met het afronden van alles in Zweden!

  • 24 November 2008 - 14:40

    Huub:

    Hoi jacky,

    Gelukkig kwam je te laat achter de body-pump. Weet wel niet echt wat het is, maar het klinkt alsof je er binnen een maand drie keer zo breed van wordt, en dat lijkt me niets voor jou.
    En wat de sneeuw betreft, dat is hier niet alles hoor. Het vriest nog niet en de sneeuwvlokken zijn dus zo weer weg. Zaterdagavond glibberde ik nog door de sneeuw naar Nootdorp, maar nu is echt alles weg.
    Fijn dat je conceptverslag weinig aanpassingen behoeft, dan kun je de tweede helft van de week wat tijd vrijmaken als je vriendje overkomt.
    Dit zal wel je laatste verslag vanuit Zweden zijn, en dan de epiloog hier thuis maken.
    Aan een kant hard gegaan die tijd en we hebben elkaar halverwege nog een week gezien, maar toch ben ik blij als ik je maandag weer in Berkel zie.
    Veel succes met al je afrondende werk en ik wens je een paar leuke dagen met Joost. Kzie je maandag.
    Kus van Huub

  • 25 November 2008 - 18:23

    OPA EN OMA:

    DE LAATSTE 2 BRIEVEN VANAVOND GELEZEN.
    JE MAAKT TOCH HEEL WAT MEE.
    DE ZWEDEN HOUDEN WEL VAN EEN FEESTJE. jE HEBT ER LEKKER AAN MEEGEDAAN.
    HEB JE VORIGE WEEK NOG IETS VAN VOETBALLEN GEZIEN? NED./ZW. 3-1 VOOR ONS!!!
    SUCCES MET HET AFRONDEN VAN JE PROJECT EN GENIET VAN DE LAATSTE DAGEN MET SNEEUW EN JOOST.

  • 25 November 2008 - 18:58

    Kirsten:

    Sinterklaas is inderdaad erg ingewikkeld. Hier in Oxford werd het algauw een discriminerend gebeuren waarbij een ouwe man zijn zwarte gangsters naar je huis stuurt om je te slaan met een bos takken en in een zak naar spanje af te voeren. De pepernoten werden trouwens wel gewaardeerd ook hier (export bedrijfje opzetten?). Er is trouwens een mooie engelstalige wiki site waarop alles netjes staat uitgelegd over sinterklaas.

  • 25 November 2008 - 22:20

    Ellen:

    Jacq, geniet met Joost van je laatste dagen in Zweden!! Tot volgende week. Groeten van JEKS

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jacqueline

Ik ga voor 3 maanden op stage naar het Zweedse Västerås. Daar zal ik gaan bijdragen aan het ontwikkelen van een bewegingssensor voor revalidatiedoeleinden. Verder ga ik natuurlijk genieten van allerlei leuke en mooie andere dingen die Zweden te bieden heeft.

Actief sinds 22 Aug. 2008
Verslag gelezen: 165
Totaal aantal bezoekers 8918

Voorgaande reizen:

02 Januari 2010 - 30 Januari 2010

Zuidelijk Afrika

02 September 2008 - 30 November 2008

Stage

Landen bezocht: