After vakantieweek - Reisverslag uit Västerås, Zweden van Jacqueline Wijsman - WaarBenJij.nu After vakantieweek - Reisverslag uit Västerås, Zweden van Jacqueline Wijsman - WaarBenJij.nu

After vakantieweek

Door: Jacqueline

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

02 November 2008 | Zweden, Västerås

Hallo! Zoals jullie al wel gemerkt zullen hebben is de frequentie van het verschijnen van mijn berichten gedaald tot 1 keer per week. Hier dus weer een verslag van de afgelopen week hier in Västerås.

Ik heb intussen wat meer foto’s van de vakantieweek gekregen. Een selectie staat online op http://www.flickr.com/photos/jacqueline_w/

Na de vakantie waar ik vorige week over schreef, moest ik de afgelopen week dus weer aan de slag met mijn stageopdracht. Het loopt allemaal niet zo heel lekker, omdat de sensors niet heel nauwkeurig zijn en de bewegingen die gemaakt worden dus ook niet heel nauwkeurig gemeten worden. Hierdoor ziet bijvoorbeeld een cirkel er als je geluk hebt op de computer uit als een lusje. Ik weet niet of dit op te lossen is door de data op een andere manier met de computer te verwerken (ik heb van alles geprobeerd, maar het is me nog niet gelukt) of dat het gewoon niet op te lossen is omdat de sensors te slecht zijn. Volgende week heb ik hierover weer een gesprek met Maria mijn begeleidster en Christer van Motion Control. Misschien moet ik de rest van mijn onderzoek wel een andere richting in gaan omdat ik in de huidige richting niet verder kom dan lusjes en nooit bij de cirkels zal uitkomen. We zullen zien.

Het nieuwtje van de week is dat de eerste sneeuw donderdag is gevallen! Het bleef niet echt liggen op straat, maar de geparkeerde auto’s en sommige grasveldjes waren toch bedekt onder een laagje sneeuw. Ook hiervan staan een paar foto’s online. De winter is hier dus echt gekomen (en in Nederland ook begreep ik); het is koud en de straten zijn glad, dus ik moet oppassen om niet uit te glijden. Ik had een paar weken geleden nieuwe, lekker dikke, handschoenen gekocht en die komen nu goed van pas. :-)

Vrijdagmiddag ben ik bij de presentatie geweest van iemand die zijn licentiaat kreeg. Volgens Wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Licentiate) heeft het in verschillende landen een verschillende betekenis, maar in Zweden betekent het dat je een ‘halve promotie’ hebt. Dit wordt dan na een proefschrift, presentatie en verdediging beloond met een titel. Het onderwerp had niks met BMT te maken en was niet helemaal te volgen voor mij. De grote lijnen kreeg ik echter wel mee en het was interessant om mee te maken. Na afloop was er een gezellig feestje en Italiaans eten. :-)

Na dit feestje zijn we met zes naar Silk gegaan. Een club met leeftijdsgrens 18 (jong voor Zweedse begrippen). Er bleek een Halloween party te zijn en hier liepen dus ook vooral verklede 18-jarigen rond. Samen met de nogal saaie muziek en de naar mijn mening slechte DJ was het geen superavond. Maar ja, we hebben ons toch even vermaakt en gaan de volgende keer gewoon weer ergens anders heen.

Zaterdag ben ik samen met Duitser Martin naar Uppsala geweest. Dit is een stad zo’n 80 kilometer verderop. Bekende Uppsala’er is Carolus Linnaeus (http://nl.wikipedia.org/wiki/Carolus_Linnaeus), die de indeling van organismen naar geslachtsnaam en soortaanduiding bedacht en volgens Wikipedia ook in Nederland heeft gewoond. Het was een prachtige dag met strakblauwe lucht en een zonnetje. Apart is dat de zon om 12.00 ’s middags hartstikke laag staat en eigenlijk de hele dag recht in je ogen schijnt. We hebben de kathedraal bezocht en een wandeling gemaakt langs de oude universiteit, de botanische tuinen en het stukje kasteel van Uppsala (de rest is lang geleden afgebrand ofzo). Leuk stadje; foto’s totdat de batterijen op waren staan op http://www.flickr.com/photos/jacqueline_w/

Om nog even antwoord te geven op de vraag van Frits: Jag pratar lite svenska, men jag förstår svenska bättre.

Dit was het weer voor vandaag. Volgende week meer avonturen van Zweedse bodem. ;-) Erg leuk trouwens om reacties te krijgen van alle generaties! Leuk om te merken dat jullie allemaal mijn blog lezen. :-)

  • 02 November 2008 - 18:55

    Ellen:

    Hoi Jacq,
    Weer leuk om te lezen hoe het met je gaat. Jammer dat het met je onderzoek niet gaat zoals je gehoopt had.
    De tijd gaat snel hè; je bent al aan het aftellen zeker?
    Groetjes en volgende week lezen we weer! JEKS.

  • 03 November 2008 - 01:10

    Soubhik:

    Hey Jacqueline,

    Klinkt leuk al die belevenissen van je! En nu al sneeuw... terwijl ik zaterdag nog heerlijk in de zee lag te dobberen... ;)

    En dat Zweeds: ik kan begrijpen wat je schreef, dus het lijkt me wel een goede taal om te leren :).

  • 05 November 2008 - 13:56

    Huub:

    Hallo Jacqueline,
    Jij zal wel denken:"wat is er met die man aan de hand, ik heb na de vakantieweek geen teken van leven meer van hem gezien". Inderdaad wel een beetje raar dat dit zo gelopen is. Maar ja, het is ook wel erg druk geweest na die tijd. Vorige week heb ik bij Rodenburg 36 uur gewerkt i.p.v. de gebruikelijke 10 tot 12 uur. En afgelopen maandag en dinsdag waren ook 2 dagen van elk 9 uur werken. De meeste van die dagen was het ook erg vroeg opstaan zodat het kaarsje 's avonds niet zo hard meer brandde. Maar vanaf vandaag zit ik voorlopig weer in het normale ritme. Sinterklaas geeft niet zoveel extra drukte, en de echte kerstdrukte spitst zich alleen maar toe op de laatste paar dagen voor Kerstmis. En daarna nog een drukke dag met de oliebollen. We zien wel in hoeverre ik word ingezet op die paar drukke dagen.
    Zo komt er nu dus weer tijd om de Sinterklaasviering met de familie te gaan voorbereiden. Dit jaar weer leuk surprises maken. Het lootjes trekken via de computer is in volle gang en het is even afwachten wie "de gelukkige" is. Ik verwacht dat het weer een gezellige boel wordt met de hele familie bij elkaar. En natuurlijk fijn dat jij er dan ook weer bij bent.
    Maar waar ik eigenlijk voor reageer is om je nog eens te bedanken voor de ontzettend fijne week die we bij jou in Zweden hadden. Gelukkig niet een week in de stromende regen in een hutje zitten, maar heel veel gezien en heel veel gedaan. Het weer zat heel erg mee, en jij had je voorbereidingen perfect in orde. We hebben er met zijn allen echt van genoten, en toch wel apart om nog eens "met ons zessen" op vakantie te zijn. Ik kan me voorstellen dat je daarvan even moest uitblazen. Ook hebben we heel mooie foto's aan ons weekje Zweden overgehouden, en leuk dat jij ze al snel een link op je site had staan, zodat andere belangstellenden hiervan kunnen meegenieten.
    Voor het "familienieuws" en jouw vorderingen met je opdracht gebruiken we deze week MSN wel weer.
    Nogmaals dank, dank, dank en ik wens je veel voorspoed aan het begin van je laatste maand.
    O ja, de kettingzaag die ik voor mijn verjaardag kreeg is afgelopen weekend met hulp van John bedrijfsklaar gemaakt en even uitgetest. Werkte prima en het geluid viel heel erg mee. Nog even olie kopen voor de smering en dan kan ik aan de slag met de dikke stukken boom die er nog liggen.
    Dit was het dan echt even voor vandaag.
    Groetjes en kus.
    Huub

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jacqueline

Ik ga voor 3 maanden op stage naar het Zweedse Västerås. Daar zal ik gaan bijdragen aan het ontwikkelen van een bewegingssensor voor revalidatiedoeleinden. Verder ga ik natuurlijk genieten van allerlei leuke en mooie andere dingen die Zweden te bieden heeft.

Actief sinds 22 Aug. 2008
Verslag gelezen: 155
Totaal aantal bezoekers 8918

Voorgaande reizen:

02 Januari 2010 - 30 Januari 2010

Zuidelijk Afrika

02 September 2008 - 30 November 2008

Stage

Landen bezocht: