Een week van rare vragen - Reisverslag uit Västerås, Zweden van Jacqueline Wijsman - WaarBenJij.nu Een week van rare vragen - Reisverslag uit Västerås, Zweden van Jacqueline Wijsman - WaarBenJij.nu

Een week van rare vragen

Door: Jacqueline

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

16 November 2008 | Zweden, Västerås

Eet je echt alleen brood als lunch? En doe je dan suiker op je brood? En chocola? Ben je verloofd of getrouwd?
Ja, ja (op roggebrood), ja en nee.

Zomaar wat vragen die ik de afgelopen week te horen kreeg en die mij enigszins verbaasden.

Nina was zo verbaasd en vertelde me dat men hier in Zweden echt zou denken dat er iets mis was met je als je brood als lunch at. En dat alleen vroeger, toen mensen arm waren, de mannen een pakje brood mee naar het werk namen. Zij vond het dus niet zo vreemd dat ik hier echt heel raar word aangekeken als ik met mijn boterhammetjes aankom bij de lunch. En dan ook nog al die zoete, ongezonde dingen met suiker op brood! Maar ja, ik vind het wel prima.

En nee, die ringen die ik om mijn vingers heb zijn geen verlovings- of trouwringen.

Dan nu het verslag van de rest van de week. ;-)

Zaterdagavond had ik een verjaardagsfeestje van Aneta. We begonnen om 19.00 bij haar thuis met wat drinken, kletsen en muziek luisteren en gingen later op de avond natuurlijk nog naar de Blue Moon Bar. We waren met een grote groep deze keer, omdat bijna iedereen van het feestje meeging. In BMB kwam ik Nina en haar vriendin nog tegen, en ook de Duitse jongens die op stage zijn, dus veel bekenden gezien. :-)

Zondag kwam er een vriendin van de moeder van Nina langs om ons haar te knippen. Zij is kapster en wilde ons haar wel goedkoop knippen. Mijn haar was intussen wel toe aan een bezoekje aan de kapper, dus dat kwam goed uit. Ik ben tevreden met het resultaat, dus dat zit voor de komende maanden wel weer goed. Oordeel zelf over de foto die ik bij dit bericht heb geplaatst.

Maandag brak er weer een nieuwe werkweek aan… Ik heb maar eens even op een rijtje gezet wat ik nog wilde en moest doen voordat ik wegga; zo kan ik tenminste niks vergeten. Ik ben dus begonnen met het afwerken van dat lijstje en dat moet allemaal wel lukken. Ook al zal het nog een beetje druk worden, omdat ik nog maar zeven echte werkdagen heb. Afgelopen vrijdag hadden we een ontmoeting met een revalidatiearts die ook betrokken is in het project. We weten nu in ieder geval dat de universiteit en zij qua ideeën op één lijn zitten. Verder heb ik haar laten zien wat ik tot nu toe had gedaan. Ook al is dat nog lang niet voldoende, was het toch goed dat ze kon zien dat er aan gewerkt werd en dat het in ieder geval de goede kant op gaat.

Verder de afgelopen week natuurlijk nog Zweedse les gehad; en afscheid genomen van Martin. Hij is klaar met zijn stage en ging terug naar Duitsland, en had gebakjes gekocht als afscheid. :-D Vrijdag wilden we iets gaan drinken in de Skybar, bovenin de wolkenkrabber van Västerås, maar helaas was die gesloten… Daar moet ik dus een andere keer maar eens naartoe.

Gisterochtend werd ik voor 9.00 al wakker gebeld door een bloemenzaak; ze wilden iets bezorgen, maar hadden alleen m’n telefoonnummer en wilden dus nu mijn adres weten. Ik heb ze gelukkig duidelijk kunnen maken waar ik woon, door de straatnaam te spellen. Want ook al doe ik nog zo mijn best, als ik mijn straatnaam uitspreek, begrijpt niemand me. Misschien omdat het zo’n kleine straat is en ze de straat en dus ook de naam daardoor niet kennen, of het ligt gewoon aan mijn beroerde uitspraak. :-P Maar goed, even later stond er dus iemand op de stoep met een roos voor mij. Natuurlijk kon ik wel raden van wie die zou zijn, maar ik vond het toch vreemd dat er geen kaartje bij zat. Dus ik heb de bloemenzaak maar eens gebeld en gevraagd of er nog een boodschap bij hoorde. Die waren ze dus vergeten… De Zweedse mevrouw heeft in haar beste Nederlands de boodschap voor mij voorgelezen, en gelukkig begreep ik wat ze zei. En mijn vermoeden over de afzender klopte gelukkig, omdat Joost en ik 3,5 jaar bij elkaar zijn (en omdat ik 2 jaar geleden een roos heb laten bezorgen in Nieuw-Zeeland ;-)), kreeg ik er nu één in Zweden. Erg leuk! :-D

Verder gisteren de band van Nina’s fiets geplakt, want ik wilde haar fiets gisteravond gebruiken. Er was weer een feestje van iemand van de universiteit. Zij had nog veel drank over van haar verjaardagsfeestje, dus dat moest op. Dat is niet gelukt, want het was echt te veel, maar het feestje was gezellig en ze had zelfs van alles te eten gemaakt. Waar ook veel van overbleef, omdat iedereen thuis al gegeten had. Dus bij het volgende feestje moet de drank en het eten (dan inmiddels inclusief champignons) opgedronken en -gegeten worden. :-P

Voor vandaag had ik niet echt iets gepland, maar tijdens mijn ontbijt vroeg Nina me of ik mee wilde gaan winkelen met haar zus en moeder. Haar zus gaat binnenkort verhuizen, dus wilde alvast even kijken wat ze nodig zou hebben voor haar nieuwe huis. Zo zijn we dus naar Ikea geweest, een paar bouwmarkten en een grote Xenos-achtige winkel. Een leuke zondagmiddag activiteit. Hierna mocht ik mee naar het huis van Nina’s moeder om Finse soep te eten, soep met aardappels en worst. Het smaakte goed en het was natuurlijk makkelijk dat ik zelf niet hoefde te koken. :-)

Volgende week zaterdag geven Nina en ik een feestje. Voor Nina wordt het haar housewarming, omdat ze hier ongeveer tegelijk met mij kwam wonen, en voor mij is het een afscheidsfeestje. Het programma voor komende week is dus eigenlijk aan mijn stage werken en het feestje in het weekend, en dan daarna nog maar één weekje te gaan.

Oh, en het heeft vandaag weer gesneeuwd! Maar helaas bleef het ook deze keer niet liggen… Ik hoop dat ik Zweden nog een keer in het wit kan zien, maar het blijft afwachten…

Tot volgende week!

  • 16 November 2008 - 21:36

    Mo:

    Suus uus!
    nog maar 15 nachtjes en dan zie ik je weer! Mis je wel hoor!
    Denk je nog wel een beetje aan je hersencellen met al die drank :P!
    Veel plezier nog!
    Kusje je aller aller liefste zusje!
    P.S. ben ik niet uitgenodigd voor je feestje?

  • 16 November 2008 - 21:54

    Marjolein:

    Kijk, dat krijg ik nou nooit: een roos............ :)


  • 17 November 2008 - 15:16

    Huub:

    Hallo feestbeest,
    Je hebt het inmiddels met al het uitgaan en de party's net zo druk als met je stageopdracht. Ik begrijp dat je in je laatste echte "werkweek" bent aangeland voordat je nog een paar gezellige dagen met Joost ga hebben. En met je stage gaat het ook wel weer naar tevredenheid. Ja, het wordt echt aftellen nu en opletten dat je alle klusjes nog doe die je in je hoofd hebt (drankje in de Skybar etc).
    Mo heeft nu op jouw kamer een mededeling geplakt dat er aan een surprise gewerkt wordt. Een erg handige manier om ons daar weg te houden. Zo kunnen we niet controleren of ze de kamer al een beetje hebt opgeruimd zodat jij er binnenkort weer probleemloos in kan. Ik raad je aan om haar een dezer dagen maar eens een duidelijke mail te sturen met het dringende verzoek je kamer in orde te maken.
    Enne... thuis eten we ook nog steeds een boterhammetje tussen de middag hoor.
    Ik wens je nu alvast veel plezier bij je afscheidsparty. Handig dat je het nu samen met Nina kunt organiseren. Voor beiden gemakkelijk en je bent elkaar ook niet tot last.
    Groet en kus van Huub

  • 17 November 2008 - 16:30

    Ellen:

    Staat je goed Jacq je nieuwe coupe!!
    Leuk alles weer gelezen te hebben, veel plezier met al je gezellige uitjes. Leuk zo'n afscheidsfeestje, toch bijzonder hè wat je in 3 maanden aan contacten kan opbouwen.
    Geniet ervan en tot horens.
    Groetjes, ook van de mannen. El

  • 17 November 2008 - 20:42

    Joost:

    Die roos was behalve al die redenen ook wel een beetje omdat ik je best wel mis hoor ;-)

  • 22 November 2008 - 11:27

    "Ome Peet":

    Hey Jacq,
    Leuk weer even de laatste berichtje te lezen vanuit het mooie Zweden.
    Je ziet er leuk uit zo hoor dame. Staat je goed, die nieuwe 'look'.
    Het is vandaag zaterdag. The day voor jou. Ik denk dat je druk bezig bent met je afscheidsfeestje. Iedergeval een fijne avond gewenst. Eindigt het in de BMB? Zal best wel leuk zijn, met een beetje gemengde gevoelens. Het is toch ook weer afscheid nemen.
    Hier is (bijna) iedereen druk bezig met de 5.12 voorbereiding. Hier en daar praat iemand zijn mond voorbij. Is wel weer leuk.
    Jacq, het allerbeste en we zien elkaar weer heel snel in het schone B&R.
    Ook groeten van Yvon en Tim natuurlijk.
    Ome Peet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jacqueline

Ik ga voor 3 maanden op stage naar het Zweedse Västerås. Daar zal ik gaan bijdragen aan het ontwikkelen van een bewegingssensor voor revalidatiedoeleinden. Verder ga ik natuurlijk genieten van allerlei leuke en mooie andere dingen die Zweden te bieden heeft.

Actief sinds 22 Aug. 2008
Verslag gelezen: 173
Totaal aantal bezoekers 8915

Voorgaande reizen:

02 Januari 2010 - 30 Januari 2010

Zuidelijk Afrika

02 September 2008 - 30 November 2008

Stage

Landen bezocht: