Stockholm en meer - Reisverslag uit Västerås, Zweden van Jacqueline Wijsman - WaarBenJij.nu Stockholm en meer - Reisverslag uit Västerås, Zweden van Jacqueline Wijsman - WaarBenJij.nu

Stockholm en meer

Door: Jacqueline

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

30 September 2008 | Zweden, Västerås

Hallo lieve lezers van mijn blog. Zoals beloofd hier weer een nieuw stukje over afgelopen weekend met Marjoke.

Vorige week donderdag heb ik Marjoke om 4 uur ’s middags van het station opgehaald en haar een klein stukje van de stad laten zien en natuurlijk het appartement waar ik woon. De donderdag bestond verder vooral uit plannen maken voor het weekend.

We besloten om vrijdag naar Stockholm te gaan, dus vrijdagochtend stapten we in de trein voor een ritje van ongeveer een uur. Het kopen van de kaartjes bij de automaat met mijn pre-paid pasje was even een kleine puzzel, maar lukte toch nét op het moment dat iemand vroeg of we hulp nodig hadden.

In Stockholm zijn we langs het water naar het Vasa museum gelopen. Hier kun je een groot oorlogsschip zien dat meer dan 300 jaar op de zeebodem heeft gelegen, nadat het was gezonken na maar 1,5 km varen. Het is na al die jaren weer omhoog gehaald, opgeknapt en nu tentoongesteld. Verder waren er nog wat andere dingen die op het schip waren gevonden en ook skeletten van mensen die waren omgekomen. Wel vreemd om die tentoongesteld te zien. Het schip was erg groot en indrukwekkend om te zien. Na een film, een rondleiding en zelf nog wat rondkijken zijn we weer vertrokken om op weg te gaan naar twee eilandjes (Stockholm heeft veel water en veel eilanden).

Onderweg een grote bratwurst op een klein broodje gegeten en voor Marjoke worst met aardappelpuree, blijkbaar Zweeds. Op het eerste eiland waren vooral veel musea, waar we geen zin in hadden, dus we zijn er rustig overheen gelopen naar het tweede eiland. Daar stond een klein kasteeltje dat we wilden zien. Het kasteeltje was inderdaad wel schattig, maar helaas niet open voor toeristen ofzo. Het was wel een goede plek om uit te kijken over een stukje haven en wat schepen voorbij te zien varen. Hierna hebben we nog even in de oude stad gekeken en thee gedronken bij een cafeetje.

Terug op het station misten we de trein omdat ik per ongeluk een kaartje met de verkeerde bestemming uit de automaat haalde en dat dus weer bij het loket moesten omwisselen voor een kaartje naar Västerås. Daarom hebben we op het station maar Mc Donalds eten gehaald en opgegeten terwijl we wachtten op de volgende trein. De trein die we uiteindelijk hadden was erg luxe met zelfs een wagon met speeltoestellen voor kinderen!

Zaterdag was onze tweede Stockholmdag. We zijn vroeger vertrokken dan vrijdag, want we hadden een druk programma. Om 10.00 hadden we een rondleiding in het stadhuis van Stockholm. Dit is alleen met een guided tour te bezoeken, en dit was het enige tijdstip dat ons uitkwam. Het bekijken van het stadhuis was gelukkig wel de moeite waard. Het is erg mooi ingericht en gedecoreerd. Hier wordt bijvoorbeeld ook een feest gegeven na het uitreiken van de Nobelprijzen.

Om 12.00 was het tijd voor het zien van de wisseling van de wacht bij het koninklijk paleis. Dit was een hele ceremonie die nog best lang duurde. Er werd van alles over en weer geschreeuwd, rondgeparadeerd en er was zelfs muziek bij. Leuk om eens te zien.

Het volgende item op ons programma was een bezoekje aan Skansen, een groot openluchtmuseum. Hier waren veel oude gebouwtjes te zien, die ook waren ingericht als vroeger. Er liepen veel mensen rond in de kleding van vroeger en we hebben onder andere uitleg gekregen over vlas. Dit weekend was er ook een markt, waarop van alles werd verkocht. Sloffen, snoep, honing... Er was ook een soort appeltentoonstelling met heel veel soorten appels en peren die je kon bekijken. Dit was iets minder boeiend. Maar dat gaf niet, want het park was erg groot; er was zelfs nog een soort dierentuintje bij. We hebben dan ook tot sluitingstijd genoeg gehad om te zien.

’s Avonds hebben we gegeten in een restaurantje in een kelder, wat een gezellige knusse sfeer gaf. Na het eten hebben we warme chocolademelk gedronken bij Chokladkoppen, dat in onze reisgidsjes werd beschreven als een plek waar ook nogal wat homo’s komen. Dat hield ons natuurlijk niet tegen en het was een gezellig cafeetje. We vroegen ons wel af hoeveel mensen zouden denken dat we een lesbisch stelletje waren. ;-)

Zondag zijn we met de auto van Nina naar Drottningholm gereden. Dit is het paleis waar de koninklijke familie van Zweden woont. Een deel ervan is te bezichtigen voor bezoekers. We zijn er eerst zelf doorheen gelopen, maar nergens waren bordjes met uitleg o.i.d. dus daar schoten we niet veel mee op. Gelukkig was er ook hier een guided tour, waardoor we iets meer achtergrondinformatie kregen. Het verhaal werd helaas wat warrig verteld, dus hoe alles precies in elkaar zat en wat we nou allemaal zagen weet ik niet, maar we hebben er wel iets van meegekregen. Nog voor het einde van de tour vertrokken we weer om naar het Chinese paviljoen te gaan. Dit ligt ook op het terrein van het paleis en is ooit een verjaardagscadeautje geweest van een koning aan zijn vrouw. We hadden een combinatieticket voor beide gebouwen en een half uur voor sluitingstijd kregen we dus nog een rondleiding in dit paviljoen. Het was helemaal in Chinese stijl gebouwd en ingericht (en ook niet echt geïsoleerd, want in China is het toch warm, maar in Zweden dus koud). Men kwam hier vroeger ’s avonds om te eten, kaarten, ontspannen, enz. Als afsluiting van de dag hebben we nog even door de grote tuinen gelopen die bij het paleis liggen, mooie foto’s gemaakt en o.a. het kerkhof van de overleden koninklijke honden gezien.

Maandag was de laatste dag dat Marjoke er was. We zijn in de stad gebleven en ik heb haar de toeristische hoogtepunten van Västerås laten zien. Dit waren natuurlijk de kathedraal, het kunstwerk met de fietsers (ASEA stream), het boomhuthotel, Kyrkbacken (met de 18e eeuwse huisjes), waar ik jullie al eerder over verteld heb toen ik zelf deze toeristische route voor het eerst maakte. Omdat we het meeste wel snel hadden gezien, zijn we toen gaan shoppen. Dit was ook leuk en voor Marjoke met succes. Thuis hebben we pannenkoeken gebakken. We hadden niet alles op, dus ik heb vanavond weer lekker pannenkoeken kunnen eten. :-)

Vanmorgen heb ik Marjoke uitgezwaaid op het station en ben ik zelf weer hard aan het werk gegaan. Vandaag kreeg ik mail dat het sensorsysteem met de accelerometers in elkaar gezet wordt en dat ik het dus waarschijnlijk deze week krijg. Maar ja, dat heb ik al vaak genoeg gehoord en hier volgens mij ook al een paar keer geschreven, dus ik moet het eerst zien, dan geloven...

Goed, dat waren onze belevenissen van het weekend. Als je het helemaal tot hier hebt volgehouden, wordt je beloond met weer wat nieuwe foto’s op http://www.flickr.com/photos/jacqueline_w ;-) Ze zijn niet allemaal scherp, want het was wat donker in o.a. het Vasa museum en mijn kleine flitsje werkt ook niet op zo’n groot schip. Dus sorry daarvoor, maar je kunt wel een beetje een indruk krijgen van het schip zo.

  • 30 September 2008 - 21:03

    Huub:

    Hallo Jacqueline,
    Leuk om je belevenissen van het afgelopen weekend te lezen. Als ik alles zo bekijk, denk ik dat je een erg leuk weekend hebt gehad met Marjoke. Een welkome afwisseling tussen je werk door, en nu dus maar weer even stevig aan de slag.
    Wel een uitgebreide serie foto's deze keer. Ik moet wel heel veel jaren terug in mijn herinnering om plekjes te herkennen in Oslo. Ik herken in ieder geval heel goed Drottningholm waar ik ook de wisseling van de wacht heb gezien. Het Stadhuset komt mij ook nog wel een beetje bekend voor. En dat oude oorlogsschip (Vasa) heb ik destijds ook gezien, dat vond ik heel indrukwekkend. En verder zeggen de wat meer algemene sfeerplaatjes van de waterrijke stad Stockholm me nog wel wat.
    Het is overigens nog maar de vraag of ik deze dingen volgende maand nog een keer kom bekijken, want voorlopig is mijn vakantieaanvraag bij Rodenburg afgewezen.... of ik niet een weekje later of eerder kon.... nee, dan kan dus niet. Ik verwacht dat dit alles nog wel goed gaat komen, want zo belangrijk ben ik daar nou ook weer niet. Ik denk meer dat het bewust moeilijkdoenerij is omdat ze weten dat ik eerst de reis heb geboekt en daarna verlof heb aangevraagd. Even laten weten wie er de baas is. Wordt vervolgd.
    Marc zijn "pootje" is dus geen kapotte meniscus, dat had dokter Wijsman derhalve fout. Het is een beschadiging van kraakbeen tussen bovenbeen en knie. Moet met rust genezen. Wel lopen, fietsen etc maar geen wasmachines meer de trap op sjouwen voor Correct.
    Nu onze trip naar jou nadert wil ik in je volgende verhaal wel eens horen hoe de weersomstandigheden er nu zijn, ben benieuwd. Maar goed, elke week verder kan het weer anders zijn. Hier is vandaag de herfst echt ingetreden, bijna de hele dag regen. Toch nog een uurtje met de zaag weggeweest om nog wat bomenhout te scoren, de stapel takken en stammen naast het huis wordt angstwekkend groot. Toch maar het ijzer smeden als het heet is. Mooi spul en dicht bij huis, en de volgende ronde bij deze bomen is over vijf jaar pas weer. Ik ga een einde maken aan mijn verhaaltje, veel plezier en succes met je opdracht. We moeten binnenkort elkaar maar weer eens spreken op MSN.

  • 03 Oktober 2008 - 05:51

    Soubhik:

    Hey Jacq,

    Mooi om alle verhalen te lezen! Je schrijft alles een heel stuk beter op dan ik doe merk ik al. En ik vind het echt gaaf dat je zomaar de auto meekrijgt enzo. Ik doe hier alles met OV (werkt prima) en als ik heel veel haast heb met taxi (wat nog steeds niet duur is). En zelf koken kan hier niet eens. Ontbijt wordt verzorgd, lunch in de mensa en diner uiteten. Dus dat wordt nog wennen voor mij als ik terug ben in NL! Heel veel plezier nog en ik hoop dat je je sensorsysteem met accelerometers snel krijgt! Groetjes Soubhik

  • 04 Oktober 2008 - 20:46

    Peter:

    Hey Jacq.
    Via de digitale snelweg ff een berichtje uit B&R. Leuk om via je weblog het Zweedse wel en wee van jou een beetje mee te krijgen. Je hebt al veel ondernomen en Stockholm kent geen geheimen meer voor jou, denk ik.
    En ook alweer contacten gelegd met een Zweeds koor. Je kan niet zonder, he. Goed van je hoor. En dan moet je inderdaad wel een woordje Zweeds mee kunnen praten/zingen. Succes met je taalcursus aldaar.

    En binnenkort weer bezoek uit Nederland. Het hele gezin te samen bij jou. Geniet ervan.

    Nou Jacqueline, groetjes vanaf de Krugerlaan van ons alle drie. Veel veel plezier en natuurlijk succes in het mooie Zweden.
    Groet en snel tot ziens.
    Peter, Yvon en Tim

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jacqueline

Ik ga voor 3 maanden op stage naar het Zweedse Västerås. Daar zal ik gaan bijdragen aan het ontwikkelen van een bewegingssensor voor revalidatiedoeleinden. Verder ga ik natuurlijk genieten van allerlei leuke en mooie andere dingen die Zweden te bieden heeft.

Actief sinds 22 Aug. 2008
Verslag gelezen: 285
Totaal aantal bezoekers 8918

Voorgaande reizen:

02 Januari 2010 - 30 Januari 2010

Zuidelijk Afrika

02 September 2008 - 30 November 2008

Stage

Landen bezocht: