Weer thuis! - Reisverslag uit Berkel en Rodenrijs, Nederland van Jacqueline Wijsman - WaarBenJij.nu Weer thuis! - Reisverslag uit Berkel en Rodenrijs, Nederland van Jacqueline Wijsman - WaarBenJij.nu

Weer thuis!

Door: Jacqueline

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

03 December 2008 | Nederland, Berkel en Rodenrijs

Hallo allemaal! Intussen ben ik weer met beide benen op de Hollandse kleibodem geland. Hierbij dus nog even een laatste update van mijn laatste week in Zweden.

Op http://www.flickr.com/photos/jacqueline_w heb ik een paar laatste foto’s geplaatst. Foto’s van het feestje van vorige week, meer sneeuwfoto’s en een paar foto’s van de laatste paar dagen in Zweden met Joost.

Met de stage-opdracht viel het qua drukte mee de afgelopen week. Ik had eigenlijk niet veel meer te doen, dus heb rustig mijn verslag af kunnen maken en alles op kunnen ruimen. Woensdag had ik mijn evaluatiegesprek met Maria en ze was gelukkig erg tevreden over mij. Ik heb dus een supergoede evaluatie mee naar huis kunnen nemen.

Afgelopen woensdag had ik ook mijn tentamen van Zweeds. Tussendoor lekker keuvelen met de Nederlandse docent; ik was toch de enige die op dat tijdstip tentamen maakte. Het ging voor m’n gevoel best goed en ik zie net op internet dat ik een score van 98,5% heb en dus een score VG (väl godkänd = ruim voldoende). :-D Toch jammer dat ik nu weg ben uit Zweden en dus voorlopig mijn kennis van Zweeds niet meer in de praktijk kan brengen.

Al met al is het qua studie dus in ieder geval een geslaagde periode geweest.

Vorige week maandagmiddag kreeg ik ook ineens een MSN-berichtje met de vraag of ik om 15.00 uur wel bij de fika (koffiepauze) zou zijn. Ja hoor, prima, pauze is altijd goed. En daar was dan bijna iedereen van de ‘internationale lunchgroep’ en ze hadden een afscheidscadeautje voor mij gekocht! Echt heel lief! Ik kreeg een kaartje met alle namen, een kettinkje en horloge. :-)

Woensdag dan echt de laatste lunch met deze mensen gehad en woensdagavond naar Stockholm vertrokken om Joost weer te zien! Die kwam vervolgens met z’n bus in de file terecht, dus ik moest nog even geduld hebben, maar uiteindelijk kwam ‘ie dan toch de bus uit gelopen. Vervolgens geslapen op een rode boot (het was een hostel) en de volgende dag Stockholm in gegaan. Een wandelingetje gemaakt door Gamla Stan, wisseling van de wacht gezien en naar Junibacken geweest. Ik dacht dat het een soort Astrid Lindgren (die van Pippi Langkous) museum was, maar het was eigenlijk meer een kinderspeeltuin. Dat viel dus een beetje tegen, maar ja. Ze hadden wel een leuke boekhandel met Zweedse kinderboeken. Na het doorkijken van een paar boekjes kwam ik tot de conclusie dat mijn niveau van Zweeds hoog genoeg is om prentenboeken te begrijpen. :-) Hierna teruggegaan naar Västerås om een avondje lekker voor de tv te hangen.

Vrijdag de tour door Västerås gedaan en alle toeristische spots bekeken die ik nu al zo vaak had gezien. Natuurlijk ook nog even langs geweest op de universiteit om Joost te laten zien waar ik had gewerkt en wat ik had gedaan. Een laatste fika gehad en Maria een chocoladeletter gegeven. Hierna een drankje gedaan in de Skybar, op de 23e verdieping. ’s Avonds lekker pizza gegeten, want ik had nog steeds de pizzeria aan de overkant van de straat niet uitgeprobeerd. De baas kon zelfs Nederlands praten (hoe gaat het?) en de pizza’s waren erg lekker, dus helemaal geslaagd. :-)

Zaterdag zijn we met de bus naar het eiland Björnö gegaan om te geocachen. (Je zoekt op internet een stel GPS coördinaten op, gaat vervolgens met behulp van een GPS-apparaatje op zoek naar die plek en vindt daar een doos met een logboekje en wat rommel erin.) Flink geklauterd omdat we dachten dat het pad de verkeerde kant op ging en uiteindelijk de cache gevonden. En ook het pad waar we van afgeweken waren en dat uiteindelijk toch wel bij de goede plek uitkwam. ;-) Maar wel lol gehad en een leuke wandeling/klauterpartij. De terugweg gedeeltelijk in het donker gelopen omdat het om 15.00 al donker wordt, maar gelukkig waren er lantaarnpalen langs het pad. Er was niet veel animo om nog uit te gaan, dus we hebben ’s avonds gezellig een flesje wijn gedronken en De kleine zeemeermin gekeken.

Zondagochtend was het dan tijd om alles in te pakken en afscheid te nemen van Nina, Elisa (de kat) en Västerås. Ook Nina een chocoladeletter gegeven in de hoop dat chocola altijd goed is (ze houdt niet van stroopwafels en niet van kruidnootjes). We waren te laat opgestaan en ik had te langzaam ingepakt om een vroege trein te halen. Dan gaat er op zondagen ook nog maar 1x per 2 uur een trein naar Stockholm én had de trein een half uur vertraging, dus weinig Stockholm-tijd over. In de tijd die we hadden dus maar even gewinkeld en bij McDonalds gegeten. Vervolgens met de bus naar het vliegveld, met het vliegtuig naar Düsseldorf en met de auto naar Eindhoven, Nederland!

Eén nachtje in Eindhoven geslapen en maandag naar Berkel gekomen. Huh, de buschauffeur spreekt Nederlands en iedereen in de trein praat ook Nederlands in zijn telefoon! Even wennen dus… Thuis de familie weer gezien en de hele middag en avond met iedereen bijgekletst, supergezellig om weer thuis te zijn. :-D Toch verbazingwekkend hoe snel het weer went om terug te zijn en hoe ver weg mijn tijd in Zweden nu al lijkt.

Ik kijk terug op een ontzettend leuke en leerzame periode. Jullie allemaal bedankt voor het lezen van mijn blog en de leuke reacties, leuk dat jullie geïnteresseerd waren! Ik zie jullie allemaal snel weer in het echt! Nu op naar de volgende stap: afstuderen… xx Jacq.

  • 03 December 2008 - 12:14

    Anke:

    Gaaf dat je zo'n leuke tijd hebt gehad! Nu maar weer wennen aan Nederland, maar dat gaat erg snel. Wat ook weer jammer is omdat dan je avontuur alweer ver weg lijkt. Maargoed, ook leuk dat je je test goed gedaan hebt!Ik spreek je vast wel eens real life, dat hebben we geloof ik nog nooit gedaan...
    groeten,
    Anke

  • 04 December 2008 - 21:00

    Rob:

    Zitten mooie foto's bij!

    Tot zondag!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jacqueline

Ik ga voor 3 maanden op stage naar het Zweedse Västerås. Daar zal ik gaan bijdragen aan het ontwikkelen van een bewegingssensor voor revalidatiedoeleinden. Verder ga ik natuurlijk genieten van allerlei leuke en mooie andere dingen die Zweden te bieden heeft.

Actief sinds 22 Aug. 2008
Verslag gelezen: 1090
Totaal aantal bezoekers 8909

Voorgaande reizen:

02 Januari 2010 - 30 Januari 2010

Zuidelijk Afrika

02 September 2008 - 30 November 2008

Stage

Landen bezocht: