Oh, oh, oh, the Swedish thing... - Reisverslag uit Västerås, Zweden van Jacqueline Wijsman - WaarBenJij.nu Oh, oh, oh, the Swedish thing... - Reisverslag uit Västerås, Zweden van Jacqueline Wijsman - WaarBenJij.nu

Oh, oh, oh, the Swedish thing...

Door: Jacqueline

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

15 September 2008 | Zweden, Västerås

Het liedje “The sweetest thing” hoorde ik vanavond op de radio en het viel me ineens op dat het klinkt als “the Swedish thing”. Vandaag weer een nieuw stukje over ‘Swedish things’ van mij. Veel leesplezier! :-)

Zaterdag ben ik een stukje gaan lopen in de stad en heb ik met een folder van de VVV en mijn fototoestel in mijn hand als echte toerist een sightseeing-tourtje gedaan door Västerås. Ben naar Kyrkbacken geweest, een paar straatjes met schattige 18e-eeuwse huisjes. Ook heb ik de kathedraal bekeken. Ik kon helaas niet naar binnen, want er begon net een doop. Daarna ben ik nog even een paar foto’s gaan maken van het kunstwerk ‘ASEA stream’; mensen die fietsend op weg zijn naar hun werk. Voor foto’s van deze tour en wat foto’s die ik eerder gemaakt had, zie http://www.flickr.com/photos/jacqueline_w Er staan nu ook een paar foto’s van mijn kamer op.

Op een pleintje kwam ik een bandje tegen en een man die flyers uitdeelde. Hij bleek van een politieke partij te zijn en nadat ik zei dat ik niet uit Zweden kwam, nam hij z’n flyer gewoon weer terug! Toch gevraagd waarvoor het was. Blijkbaar was de zittingsperiode van de gemeenteraad halverwege en wilden ze als partij weer even hun gezicht laten zien aan de burgers. Dit deden ze door middel van een band en een stand. Na een tijdje kreeg ik het een beetje koud en ben ik dus maar de H&M in gegaan. Na de H&M vervolgens nog een heel aantal andere winkels bezocht in de overdekte winkelcentra van Västerås. Niet echt inkopen gedaan, maar rondkijken als tijdverdrijf is ook leuk.

Zaterdagavond ben ik naar het a capella concert geweest. Nina is met me meegegaan naar het concertgebouw om me naar binnen te loodsen. Zij bleef niet, dus ik zat alleen helemaal achterin de zaal terwijl er nog wat mensen binnen druppelden. Toen zag ik ineens Rogier mijn kant op komen en had ik dus toch een maatje om naast te zitten en van het concert te genieten. The Real Group en Rajaton waren erg goed en het concert was dus zeker de moeite waard! :-) In de pauze en na het concert hebben Rogier en ik gezellig gekletst over de muziek en natuurlijk over Musilon geroddeld. :-P Uiteindelijk was ik nog later thuis dan Nina, die uit geweest was met een vriendin en juist vroeg was thuisgekomen.

Zondag was niet echt een fijne dag. Ik wilde eigenlijk naar Eskilstuna gaan, waar de andere vestiging van de universiteit zit, maar er reden maar erg weinig treinen omdat het zondag was. Op het moment dat ik daar achter kwam zou de volgende trein om 15.30 gaan, dus dat was de moeite niet meer. Toen maar besloten de was te gaan doen. Het was even zoeken in de griezelige kelder naar de wasruimte, maar uiteindelijk had ik de goede deur gevonden en kwam ik uit bij het bord waarop iedereen reserveringen kan maken. In het begin van de middag bleek het vrij te zijn, dus ik ben gelijk gaan wassen. Helaas had ik me niet gerealiseerd dat ik daardoor niet weg kon, omdat ik de was weer uit de machine moest halen, ophangen en na het drogen weer opruimen voordat de volgende persoon de wasruimte had geboekt. Verder is de zondagmiddag dus nogal saai verlopen.

Zondagavond was wel weer wat opwindender, want ik mocht een ritje maken in Nina’s auto om even te oefenen. We zijn dus een stukje gaan rijden op de Zweedse wegen en ondanks dat ik nog steeds niet zo goed kan optrekken in een niet-diesel-auto, ging het best ok. We reden naar de Ikea om nog een extra vuilnisbak te kopen (om al het afval te scheiden, zoals heel gebruikelijk is in Zweden), maar die bleek op zondag vroeg dicht te gaan en dus gingen we onverrichter zaken weer terug. Nog even wat extra omweggetjes gemaakt om een beetje te wennen aan de auto en daarna weer huiswaarts gekeerd. De rest van de avond bestond voor mij vooral uit bellen en voor het eerst sinds mijn vertrek ook webcammen met familie en Joost en het was erg leuk om iedereen weer te spreken en/of te zien! :-)

Vandaag weer het begin van een nieuwe week werken aan mijn opdracht. Het ging vandaag best lekker. Leek de tijd vrijdag nog voorbij te kruipen, vandaag was de dag vrij snel om en was het om 16.15 alweer tijd om naar het begin van mijn cursus Zweeds te gaan. Dit verliep ontzettend chaotisch en ik heb dan ook 2 uur zitten wachten tot mijn naam (tja, achternaam Wijsman) eindelijk afgeroepen werd en ik hoorde dat ik in groep A9 zit. Toen kon ik mijn rooster ophalen; ik heb de komende 11 weken elke dinsdag les. Voor mij wordt het waarschijnlijk minder dan 11 keer, maar als het goed is kan ik het tentamen maken voordat ik vertrek. Dan moet ik vast wel even wat harder werken, maar dat moet toch lukken. Helaas moet ik dus nog een week wachten voordat de echte lessen eindelijk beginnen.

Toen ik eindelijk thuis was heb ik even gegeten en daarna eens gebeld naar dirigenten van twee koren, die niet op hun e-mail reageren. Ik was er vorige week al achter gekomen dat het studentenkoor zeer waarschijnlijk niet actief is nu, omdat er geen dirigent is. Van de twee mensen die ik vanavond probeerde te bellen, kreeg ik er één te pakken en deze mevrouw was erg enthousiast. Aanstaande woensdag ga ik dus eens kijken bij “Pro Musica”. Ze vertelde wel dat ze momenteel met Zweedse volksmuziek bezig zijn, dus ik zal de Zweedse lessen nog hard nodig hebben. ;-) Ze hebben een website, wel in het Zweeds: www.promusicavasteras.se. Het ziet er niet heel spetterend uit, maar ik ga overmorgen gewoon eens een kijkje nemen.

Nina was vandaag vroeg thuis en had een enquête gekregen van de organisatie die het appartement verhuurt. Deze hebben we dus samen ingevuld en nog even een beetje verder gekletst. Ze vertelde me dat haar vrienden haar hadden afgeraden om haar appartement de delen met iemand, omdat ze zo gemeen zou zijn! Gelukkig heb ik daar nog niets van gemerkt en ik ben juist blij dat ik bij haar kan wonen deze tijd. We zullen zien of ze nog gemener wordt… ;-)

Wow, vandaag is mijn verhaal weer ouderwets lang geworden, maar nu ga ik er toch echt mee stoppen. Groetjes!

  • 15 September 2008 - 23:20

    Huub:

    dit nieuwe verhaal ontdekt op dinsdag om 01.15. Dat op tijd naar bed gaan is altijd mijn probleem, zelfs als ik morgen weer op moet om 06.10
    Wel erg leuk Jacky om je leuke verhaal nog even te lezen voor het slapen gaan.

  • 16 September 2008 - 12:56

    Anke:

    Hejhej,
    Det är mycket bra att du lärer dig Svenska!
    Hejdå

  • 21 September 2008 - 05:56

    Koos:

    Hé Jacqueline, ik liep een beetje achter met lezen van je berichtjes maar nu ben ik weer helemaal bij!! Erg leuk om te volgen waar je mee bezig bent.
    Ik ga straks naar Turkije (Antalya). Ik heb daar maar 1 1/2 dag werk maar ik kom lekker pas zaterdag terug :)
    Groetjes, Koos

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jacqueline

Ik ga voor 3 maanden op stage naar het Zweedse Västerås. Daar zal ik gaan bijdragen aan het ontwikkelen van een bewegingssensor voor revalidatiedoeleinden. Verder ga ik natuurlijk genieten van allerlei leuke en mooie andere dingen die Zweden te bieden heeft.

Actief sinds 22 Aug. 2008
Verslag gelezen: 105
Totaal aantal bezoekers 8920

Voorgaande reizen:

02 Januari 2010 - 30 Januari 2010

Zuidelijk Afrika

02 September 2008 - 30 November 2008

Stage

Landen bezocht: