Druk weekje geweest - Reisverslag uit Västerås, Zweden van Jacqueline Wijsman - WaarBenJij.nu Druk weekje geweest - Reisverslag uit Västerås, Zweden van Jacqueline Wijsman - WaarBenJij.nu

Druk weekje geweest

Door: Jacqueline

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

20 September 2008 | Zweden, Västerås

Hej! Afgelopen week is een drukke week geweest, maar vandaag heb ik even tijd om weer iets over mijn belevenissen te schrijven.

Met mijn stage-opdracht gaat het goed. Ik zat een beetje vast deze week, omdat ik er achter kwam dat het meten van alleen versnelling toch wel veel beperkingen geeft in het achterhalen van gemaakte bewegingen. Ook bleek de data die ik had gekregen veel afwijking te vertonen met de beweging die daadwerkelijk gemaakt was. In overleg met Maria en Christer hebben we besloten dat ik me toch voorlopig alleen richt op de versnellingsmeters, en ervoor ga proberen te zorgen dat de data gecorrigeerd kan worden om wél de oorspronkelijke beweging eruit te krijgen. Hiervoor krijg ik als het goed is volgende week vier sensoren, waarmee ik dan zelf testjes kan gaan uitvoeren. Uit die testen moet ik dan de afwijking van de sensors kunnen halen en de data daarmee kunnen corrigeren. Ik heb ze natuurlijk ook mijn mooie LabView programma laten zien en daarvan waren ze gelukkig onder de indruk. :-)

Deze week heb ik twee keer gezongen. Dinsdagavond kreeg ik de dirigent van het andere koor, Stämning, wel te pakken en ik had dus ook donderdagavond een repetitie om bij te wonen. Maar eerst woensdag Pro Musica. Vergeleken met wat ik gewend ben was dit een vrij groot koor met ongeveer 40 leden. Het was best gezellig en een aantal mensen stonden open voor een praatje, ook al moesten ze daar Engels voor spreken. Ook mijn buurvrouwen waren erg hulpvaardig tijdens het zingen. Het grootste minpunt was dat alle muziek in het Zweeds was, een ander minpuntje dat ik veruit de jongste was. Ik heb dus erg m’n best gedaan op de Zweedse uitspraak, maar had geen idee waar ik over aan het zingen was!

Donderdag ging ik Stämning eens uitchecken. De repetitielocatie was een kerk ergens in het noorden van Västerås, dus ik moest er met de bus naartoe. Dat leek goed te gaan, totdat bleek dat ik op de plaats uitkwam waar vroeger de kerk zat, en nu een of andere orthodoxe kerk. Gelukkig bleek de nieuwe kerk niet ver weg te zijn en kon ik er naar toe lopen. De dirigente had (een beetje speciaal voor mij) alleen Engelse liedjes uitgekozen om te zingen deze avond. Het koor zingt normaalgesproken een mix tussen Zweeds, Engels en af en toe een andere taal. Het niveau lag niet zo hoog, maar het koor had nog niet zo lang geleden een nieuwe start gemaakt en er waren meer nieuwe leden. Het was jammer dat er geen pauze was, hierdoor heb ik niet echt met mensen kunnen praten. Dit koor was wel iets kleiner, ongeveer 25 leden. Ik heb toch voor dit koor gekozen, omdat ik het wel erg fijn vind om wat in het Engels te kunnen zingen. Aanstaande donderdag is er geen repetitie, omdat de ruimte dan gebruikt wordt door een andere groep, maar over twee weken ga ik weer lekker zingen.

Door Andreas, één van de Duitse jongens van de universiteit, werd ik uitgenodigd om vrijdagavond mee te gaan naar discotheek Pluto. Hij kwam met nog wat andere studenten en Martin, de andere Duitser was er ook. Het bleek dat er nogal wat internationale studenten waren en veel mensen kenden elkaar. Het was wel een gezellige sfeer daardoor en ik heb even lekker gedanst.

Vanmorgen eerst maar eens een beetje uitgeslapen en daarna nog wat laatste instructies gekregen van Nina. Zij is de komende week op vakantie naar Italië, dus ik ben hier alleen thuis en moet voor de kat zorgen. Ik mag ook haar fiets gebruiken deze week en dat vind ik erg handig. Daarnet heb ik dus maar gelijk gebruik gemaakt van de mogelijkheid en ben ik even naar het ‘kasteel’ geweest. Zo kon ik de laatste toeristische plekjes van de binnenstad ook afstrepen van mijn lijstje. Het kasteel was niet zo indrukwekkend. Er waren nog een paar tentoonstellingen binnen, maar bijna alle uitleg was in het Zweeds en ik was niet zo in de stemming voor een museum, dus ik ben weer vrij snel weggegaan. In het park heb ik even een kijkje genomen bij het ‘boomhut-hotel’ en toen ben ik weer naar huis gegaan. Er staan weer een paar foto’s op http://www.flickr.com/photos/jacqueline_w Morgen wil ik een lange fietstocht gaan maken in de omgeving.

Maar eerst vanavond naar de cultuurnacht. Op deze avond zijn er in het hele centrum optredens enz., waar je gratis kunt kijken en lekker kunt rondlopen. Om 19.00 treedt Pro Musica op in de bibliotheek, en ik heb ze gezegd dat ik zou komen kijken, dus dat is nummer 1 op mijn programma voor vanavond. Verder ga ik gewoon een beetje rondkijken en –luisteren. En morgenavond heb ik weer eens een avondje vrij, ook wel weer eens lekker. :-)

  • 21 September 2008 - 09:52

    Marjolein:

    Ha Jacq, het zal wel aan mij liggen (je bent blond of je bent het niet!) maar ik krijg de links met je foto's niet geopend. Is het adres fout of doe ik iets doms?
    veel plezier nog!
    Marjolein

  • 21 September 2008 - 15:01

    Jacqueline:

    Hoi Marjolein, het lag niet aan jou hoor, en stond een puntje teveel in de links. Ik heb ze aangepast en nu werken ze wel. :-)
    Groetjes!

  • 24 September 2008 - 13:10

    Rob:

    Ha zus!

    Doordat ik mij nog niet had aangemeld op de e-mail alerts en door mijn welbekende vergeetachtige karakter lag ik nog een paar verhaaltjes achter...maar we zijn weer bij hoor! Zo te zien vermaak je je goed daar en zit je bepaald niet stil! Leuk hoor!
    Maar heb je alleen Nina's fiets geregeld nu ze op vakantie is? Ik had haar autosleutels ook even in bewaring genomen...:D

    Hier ook alles goed. Weer fris aan het nieuwe collegejaar begonnen (met alle drukte van dien)...vooral IO is genieten! :) (trouwens wel gewoon een vette 8 voor de eerste tussentoets).

    Maar goed, viel spass nog daar!

    Jag de Uddevalla Rob
    (dat betekent groetjes Rob)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jacqueline

Ik ga voor 3 maanden op stage naar het Zweedse Västerås. Daar zal ik gaan bijdragen aan het ontwikkelen van een bewegingssensor voor revalidatiedoeleinden. Verder ga ik natuurlijk genieten van allerlei leuke en mooie andere dingen die Zweden te bieden heeft.

Actief sinds 22 Aug. 2008
Verslag gelezen: 116
Totaal aantal bezoekers 8918

Voorgaande reizen:

02 Januari 2010 - 30 Januari 2010

Zuidelijk Afrika

02 September 2008 - 30 November 2008

Stage

Landen bezocht: