Zweedse taal en cultuur - Reisverslag uit Västerås, Zweden van Jacqueline Wijsman - WaarBenJij.nu Zweedse taal en cultuur - Reisverslag uit Västerås, Zweden van Jacqueline Wijsman - WaarBenJij.nu

Zweedse taal en cultuur

Door: Jacqueline

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

24 September 2008 | Zweden, Västerås

Hej! Tijd om weer eens wat te schrijven, want er is van alles gebeurd de afgelopen dagen. Terwijl ik snoep van de Engelse drop die ik per ongeluk had verstopt en was vergeten maar net weer heb gevonden, zal ik jullie vertellen over mijn belevenissen.

Allereerst zaterdag de cultuurnacht hier in Västerås. Dat was echt heel leuk, ik heb me heerlijk vermaakt. Allereerst ging ik naar het concert van Pro Musica. Dit was in de bibliotheek en bleek in een hal te zijn waar heel veel afgeschreven boeken werden verkocht. Het was dus als het ware achtergrondmuziek voor alle mensen die tussen de boeken aan het snuffelen waren. Dat maakte de sfeer erg goed. Het was leuk om ze te horen en ook grappig om de liedjes te herkennen. Iedereen zei me vrolijk gedag en ik vond het toch wel vervelend om te moeten zeggen dat ik niet meer terugkwam. Maar ze begrepen het natuurlijk wel.

Na dit optreden ben ik naar de kathedraal gewandeld, die ik de vorige keer dus niet van binnen had kunnen zien. Nu kon dat natuurlijk wel en er was ook een optreden. Het jongerenkoor van de kerk zong een aantal liedjes en het was eigenlijk wel lekker om even rustig in de kerkbanken te zitten en weg te dromen met gezang op de achtergrond. Na dit optreden van een half uurtje ben ik richting het concertgebouw gelopen. Hier ging in de grote zaal net een dansvoorstelling beginnen en dat was ook super om te zien! Van hele jonge kinderen tot ongeveer mijn leeftijd werden er korte stukjes opgevoerd. Heel afwisselend: van piraten tot gothics; van Grease tot Titanic, alles kwam voorbij en aan de kleding was ook veel aandacht besteed. Vervolgens ben ik het park in gelopen om daar even bij een bandje te kijken. Ik vond ze niet zo goed, dus ben na anderhalf liedje weer doorgelopen. Ik was eigenlijk op weg naar huis, toen ik langs een vuurshow kwam. Hier waren jongleurs met brandende fakkels en vuurspuwers. Spectaculair om naar te kijken!

Al met al dus een afwisselende avond met een vol programma. :D

Zondag ben ik op de fiets gestapt om eens wat rond te fietsen in de omgeving. Eerst ben ik naar het eiland Björnö gefietst (er is een brug naartoe, dus ik hoefde niet met de waterfiets, zoals sommige mensen denken ;)). Dit was een leuk eilandje met strand en bos en wandelroutes. Niet op alle wandelroutes mag en kan je fietsen, dus ik was genoodzaakt een stukje te lopen tussendoor, maar het was zeker leuk om hier eens rond te kijken. Het weer was lekker, dus er waren best wat mensen aan het wandelen en in de zomer moeten hier natuurlijk nog veel meer mensen aan het strand zitten. Toen ik van het eiland af fietste wist ik niet precies waar ik heen ging (wel ongeveer de richting) en toen was ik ineens in een dorpje of wijk waar ook het vliegveld van Västerås ligt. Het lag er nogal verlaten bij, maar je kunt ook maar naar één bestemming vanaf dit vliegveld, dus er gaan vast niet zo veel vliegtuigen. Misschien niet eens een vliegtuig op zondag… Na nog een stukje verder fietsen, was ik ineens bij het terrein waar Ikea ook is. Omdat ik niet zo’n zin meer had om te fietsen en naar de wc moest, ben ik daar toen maar even naar binnen gegaan. Heb even op m’n gemak rondgekeken, want de vorige keer dat ik er met Nina was, was maar een bliksembezoekje. Eigenlijk is de Ikea in Zweden hetzelfde als in Nederland, dus heel bijzonder was het niet. Maar ik kon in ieder geval mooi even gebruik maken van de wc. ;)

Na bestuderen van de kaart ben ik weer op de fiets gestapt met dit keer wel een doel: Anundshög. Dit is de grootste grafheuvel van Zweden, gemaakt door de Vikingen. Het pad er naartoe bleek een fiets-/wandelpad te zijn met op een aantal plekken uitleg over andere oude dingen die te zien waren, zoals een kuil veroorzaakt door ijs uit de ijstijd en een geul die was uitgesleten door de paarden en mensen die die route altijd liepen. En toen uiteindelijk de heuvel, met stenen erbij geplaatst in de vorm van schepen. Best indrukwekkend om te zien. Na deze toeristische trekpleister ben ik weer naar huis gegaan om van een heerlijke vrije zondagavond te genieten. Zie voor foto’s van mijn fietstocht weer http://www.flickr.com/photos/jacqueline_w

Maandag op de universiteit samen met Martin eindelijk het nieuwe EOG werkend gekregen. Ik had het vrijdag en maandag zelf in elkaar gesoldeerd en hij heeft toen alle foute soldeerplekken en onderbroken draden gerepareerd, waarna we een ECG signaal zichtbaar konden maken op de oscilloscoop. Verder heb ik de afgelopen dagen gewerkt aan een calibratie- en testprotocol voor de accelerometers. Misschien krijg ik de sensors deze week… Het was redelijk saai maandag en dinsdag, want de Duitse jongens waren er niet, maar één van hen was vandaag weer terug, dus ik had weer wat aanspraak. :)

Dinsdag had ik mijn eerste les Zweeds. Jag heter Jacqueline, jag kommer från Nederländerna. ;) Het was erg leuk en niet zo moeilijk, omdat veel Zweedse woorden wel iets weg hebben van het Nederlandse of Engelse woord. Er waren ook veel Chinezen, ik denk dat die veel meer moeite met de taal hebben, dus dat is weer een voordeel voor mij. In mijn les zaten ook vier andere Nederlanders die blijkbaar allemaal van groep gewisseld waren om bij elkaar te zitten en toevallig bij mij in de groep zaten. Zij zijn hier allemaal het hele semester en volgen gewoon wat vakken. Heel anders dan mijn stage dus. Na de les heb ik even overlegd met de docent en gevraagd of ik het tentamen eerder kan maken. Dat kan en ze stelde voor dat ik ook de lessen van een andere groep, bij een andere docent, volg om wat sneller te leren en dus snel klaar te zijn voor het tentamen. Zodoende ben ik dus vandaag weer naar een Zweedse les geweest en leer ik twee keer zo snel. :-P

De tijd gaat snel; ik ben hier nu al drie weken en morgen komt Marjoke al! We gaan samen o.a. eens kijken wat er in Stockholm te doen en te zien is. :D Waarschijnlijk dus na het weekend een update hierover. Hej då!

  • 25 September 2008 - 08:22

    Huub:

    Hoi Jacky,
    Even pauze tussen het bomen zagen door. Ik ben mooi vers hout aan het verzamelen dat nog een zomer moet drogen. Is dus al voor de volgende winter. Regeren is vooruitzien. Mum was gisteren bij de Lady's Night van garage v d Wel. Leren banden wisselen, lampjes wisselen, olie peilen etc., alleen voor dames toegankelijk en opgeleukt met diverse shows, hapjes en drankjes. Misschien wel een tikje te geemancipeerd, maar vooruit.
    En jouw verhaal is zoals steeds weer boeiend en enthousiast. Ik geniet er echt elke keer weer van. In het afgelopen weekend heb je er weer met volle teugen van genoten, fijn dat je jezelf alleen ook zo kunt vermaken. Dank ook voor je leuke foto's. Dat vergroot de zin voor ons om volgende maand met zijn allen naar je toe te komen.
    En als het uiteindelijk toch flopt met die sensors en accelerometers kun je volgens mij zo de journalistiek in. Tot slot wens ik je een paar heel gezellige dagen met je vriendin Marjoke. Dat lezen we na het weekend ongetwijfeld wel weer. Nogmaals dank voor je mooie verhaal, en ik ga weer want er wachten nog een paar boompjes.

  • 25 September 2008 - 14:03

    Annemiek & Mark:

    Hoi Jacqueline!
    Leuk dat je het zo naar je zin hebt! Bedankt voor je felicitaties, jammer dat je er niet bij kon zijn!
    Veel plezier nog!
    xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jacqueline

Ik ga voor 3 maanden op stage naar het Zweedse Västerås. Daar zal ik gaan bijdragen aan het ontwikkelen van een bewegingssensor voor revalidatiedoeleinden. Verder ga ik natuurlijk genieten van allerlei leuke en mooie andere dingen die Zweden te bieden heeft.

Actief sinds 22 Aug. 2008
Verslag gelezen: 256
Totaal aantal bezoekers 8904

Voorgaande reizen:

02 Januari 2010 - 30 Januari 2010

Zuidelijk Afrika

02 September 2008 - 30 November 2008

Stage

Landen bezocht: