Vakantieweekje :-D - Reisverslag uit Västerås, Zweden van Jacqueline Wijsman - WaarBenJij.nu Vakantieweekje :-D - Reisverslag uit Västerås, Zweden van Jacqueline Wijsman - WaarBenJij.nu

Vakantieweekje :-D

Door: Jacqueline

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

25 Oktober 2008 | Zweden, Västerås

Pfieuw, even uitblazen na een week de familie om me heen te hebben gehad… Dat ben ik niet meer gewend. ;-) Maar hoe dan ook was het een heerlijke week vakantie en ook geweldig om papa, mama, Rob, Marc en Monique weer even te zien.

Zaterdag heb ik de hele fam van het station gehaald en zijn we, na wat boodschappen te hebben gedaan, met de bus naar de camping gegaan waar we een hutje hadden gehuurd. Het was een mooie camping aan het meer. Het huisje was klein en knus, maar prima te doen voor een week. Er was een woonkamertje met keukenblok, twee slaapkamers en een badkamer. Zaterdagavond hebben we vooral besteed aan plannen maken voor de komende dagen, bijkletsen en discussiëren over wie in welk bed ging slapen.

Zondag hebben we een dagje Västerås gedaan. We hebben de ‘highlights’ van de stad bekeken, zoals de kathedraal, het boomhuthotel en de haven. Verder hebben we een kijkje genomen op de universiteit en in mijn appartement. Zo kreeg iedereen een beetje een beeld van hoe ik hier de afgelopen maanden heb geleefd.

Maandag was het tijd om Stockholm te gaan bekijken. Dat was dus vroeg opstaan om met de bus naar het station te gaan en vervolgens met de trein naar Stockholm. Hier eerst even koffie gedronken en toen naar het stadhuis gegaan. Daar hebben we een rondleiding gehad. Het was voor mij natuurlijk de tweede keer, maar we hadden een andere gids, dus het was toch weer een beetje anders. Bij de rest van de familie viel het bezoek aan het stadhuis ook wel in de smaak. In de tuin achter het stadhuis hebben we nog gekeken naar het uitzicht over het water en Stockholm en wat foto’s gemaakt. Helaas is de toren gesloten in de winter, dus die konden we niet beklimmen.

Na het stadhuis eerst wat moeite gedaan om een supermarkt te vinden om lunch te kopen. Uiteindelijk hebben we de supermarkt toch gevonden en wat brood en beleg gekocht. Op een bankje op een pleintje met een trompettist die maar drie verschillende nummers kon spelen hebben we lekker even zitten lunchen. Hierna hebben we wat rondgelopen in Gamla Stan (de oude stad). Erg leuk met veel straatjes, pleintjes en kleine steegjes. Ook hebben we een flink aantal treden beklommen naar een uitzichtpunt over de haven en stad. Een mooie plek om foto’s te maken. Hierna was het alweer tijd om de trein en bus terug naar de camping te nemen.

Maandagavond belde Nina met de vraag of we een auto van haar ouders wilden lenen voor de rest van de week. Dit kwam eigenlijk wel goed uit, want hiermee konden we natuurlijk wel makkelijker de omgeving verkennen dan met het openbaar vervoer. Het plan was dus dat papa en ik dinsdagochtend samen met Rob de bus naar het station namen. Rob zou hiervandaan naar het vliegveld en terug naar huis gaan, hij had geen tijd om de hele week te blijven. Papa en ik zouden dan met de trein naar Hallstahammar (dorpje in de buurt) gaan om de auto op te halen. Dit plan ging in het begin even mis toen we de bus langs zagen rijden terwijl wij nog op weg waren naar de bushalte en die dus misten… Gelukkig kregen we een lift van de campingbaas die net vertrok naar de stad en kon de rest van het plan dus uitgevoerd worden zoals gepland.

Met de auto hebben papa en ik toen de rest opgehaald en zijn we naar Sala gegaan. Hier is een oude zilvermijn die je kunt bezoeken met een gids. Helaas was er die dag alleen nog maar één bepaalde rondleiding (ze hadden verschillende opties) en dit was juist de tour die we niet wilden. Hier kon je namelijk ook met een rolstoel aan meedoen en dat leek ons wat saai, we wilden liever een beetje klimmen en klauteren door de mijn. We hebben het bijbehorende museumpje nog wel bezocht en besloten donderdag terug te komen voor de andere rondleiding. Hierdoor hadden we tijd over om Anundshög te bezoeken; de grafheuvel bij Västerås met bijbehorende stenen in de vorm van de omtrek van een schip. Toch iets wat je even gezien moet hebben.

Woensdag heb ik zelf gezongen bij de begrafenis van het koorlid dat overleden was. Papa en mama zijn meegegaan; ze wilden het koor waar ik bij zing weleens zien en horen. Marc en Monique hebben zich intussen vermaakt met huiswerk en MSN in mijn appartement. Woensdagmiddag had ik Zweedse les op de universiteit en zijn de anderen naar Björnö gegaan. Op dit eiland hebben ze gewandeld en herfstblaadjes in de vorm van hartjes gezocht geloof ik. Ze hadden zich in ieder geval vermaakt en ik had weer wat Zweeds geleerd.

Donderdag was de laatste volle dag en zijn we met z’n allen naar Hallstahammar geweest. Door deze regio loopt een kanaal dat vroeger gebruikt werd om boomstammen te vervoeren. Bij Hallstahammar zitten er een paar sluizen in dit kanaal en dit is aardig om te bekijken. Wel vreemd dat de bediening van de sluisdeuren niet was afgeschermd of beveiligd. Je kon dus zelf de sluisdeuren openen en sluiten als je zou willen. Veel verder dan een klein stukje om te proberen zijn we maar niet gegaan. Na een lunch in het huisje zijn we opnieuw naar Sala gegaan. Hier hebben we de rondleiding gedaan die we wilden. We hadden een privé-rondleiding met z’n vijven, dus dat was wel relaxed. We zijn met de gids 60 meter afgedaald in de mijn. Naar beneden met trappen en door gangetjes, en naar boven weer met de lift. Intussen uitleg gekregen over hoe de mijn in elkaar zat en hoe er vroeger gewerkt werd. Aan het eind van de middag hebben Marc en ik de auto weer teruggebracht en zijn we met z’n allen bij een pizzeria gaan eten. Het was even afwachten hoe het eten zou zijn bij zo’n zaakje op een industrieterrein (het was nu eenmaal dicht bij de camping), maar de pizza’s waren groot en lekker, dus dat kwam helemaal goed. :-)

Vrijdag was alweer de laatste dag. We moesten vroeg op om alles in te pakken en het huisje schoon te maken voor vertrek. Toen zijn we met de bus en trein naar Stockholm gegaan om het Vasa museum te bezoeken. Dit is het museum met het grote oorlogsschip dat gezonken was en 333 jaar later weer omhoog gehaald en opgeknapt. Hier was ik ook al geweest, maar het is erg mooi en indrukwekkend om te zien, dus hier wilde ik de fam ook graag mee naar toe nemen. Na het bezoek aan dit museum was het tijd om terug te gaan naar het station om even wat te eten en papa, mama, Marc en Monique uit te zwaaien bij de bus naar het vliegveld. Zij zijn dus gisteren weer vertrokken naar huis en ik ben met de trein helemaal alleen weer terug gegaan naar Västerås… Thuis heb ik maar meteen de was gedaan en ’s avonds ook weer lekker bijgekletst met Joost, die ik een week niet gesproken had.

Op http://www.flickr.com/photos/jacqueline_w/ heb ik weer wat foto’s geupload. De meeste foto’s zijn met papa’s toestel gemaakt, dus die heb ik nog niet. Maar dit is alvast wat.

Vannacht heb ik heerlijk en lang geslapen, want ik was toch wel moe geworden. We waren natuurlijk vroeg opgestaan gisteren en we hadden behoorlijk wat gedaan de afgelopen week. Vandaag eerst maar eens wat boodschappen gedaan om eten en wat ingrediënten voor kruidnootjes te kopen. Samen met de koekkruiden die uit Nederland waren meegekomen heb ik daarvan vanmiddag heerlijke kruidnootjes gebakken. :-D Zo kan ik toch een beetje in de Sinterklaassfeer komen.

Ik heb intussen mijn terugvlucht geboekt en kom op 30 november, dus vlak voor Sinterklaas, terug naar Nederland. Joost komt eerst hier naartoe op 26 november, en we gaan dan na een paar dagen dus samen terug. Nog maar een maand dus om m’n stage af te ronden! Maar over een maand ook weer lekker terug naar jullie allemaal in Nederland! In ieder geval kan ik nu weer even vooruit na de heerlijke vakantie van afgelopen week. :-)

  • 25 Oktober 2008 - 21:32

    Loes:

    Leuk verslag van onze vakantie heb je gemaakt!
    Het was wel gezellig hè? Ik heb er van genoten en de anderen volgens mij ook!
    Nog bedankt voor alle voorbereidingen. We spreken elkaar weer.
    groetjes en xxx mum

  • 26 Oktober 2008 - 10:34

    Piekert:

    SUUS UUS!
    ik vond het ook heel gezellig! Hebben idd blaadjes gezocht in de vorm van hartjes maar ben uiteindelijk vergeten om er wat mee te doen...
    Niels vond z'n boek wel heel leuk!
    kusje je zusje

  • 27 Oktober 2008 - 18:16

    Oma:

    Ik heb even je verslag gelezen.Goed hoor, gisteravond al het e.e.a. gehoord en ook foto,s gezien, jullie hebben het echt fijn gehad, dat merkte ik wel.
    dag hoor sterkte met de laatste weken. Gr. opa en oma.

  • 02 November 2008 - 13:56

    Frits :

    Het schiet op, nog een maand. Ik ben heel benieuw naar je ervaringen. Hoe is het met je Zweeds?

  • 02 November 2008 - 15:31

    Jan Blaauw:

    heel veel groetjes uit eindhoven. sukses met je stage en hopelijk tot spoedig ziens.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jacqueline

Ik ga voor 3 maanden op stage naar het Zweedse Västerås. Daar zal ik gaan bijdragen aan het ontwikkelen van een bewegingssensor voor revalidatiedoeleinden. Verder ga ik natuurlijk genieten van allerlei leuke en mooie andere dingen die Zweden te bieden heeft.

Actief sinds 22 Aug. 2008
Verslag gelezen: 157
Totaal aantal bezoekers 8926

Voorgaande reizen:

02 Januari 2010 - 30 Januari 2010

Zuidelijk Afrika

02 September 2008 - 30 November 2008

Stage

Landen bezocht: